martes, 23 de marzo de 2010

Re: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Hola Jose María!
 
Muchas gracias, no sólo por contestar a mi mail sino también por responder con tanta precisión y detalles. Me ha gustado lo de "menor a mayor hueso" :-)
Mañana mismo me paso por la FNAC para ver si los tienen o sino pedirlos (voy a empezar por el primero...).
 
Un cordial saludo,
 
anick
 
 
----- Original Message -----
Sent: Tuesday, March 23, 2010 6:13 PM
Subject: RE: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Hola Anick.
 
te recomiendo tres, por orden de compejidad (de menor a mayor hueso):
He leído los dos primeros y "entran bien". El tercero es ya más avanzado y es un clásico de los estudiantes de egiptología. Estoy con él ahora mismo.
 
 
1.- El antiguo Egipto. David P. Siverman. Editorial Blume. 9,45 EUR
 
2.- Historia del Antiguo Egipto. Ian Shaw. Ed. Oxford. 37,50 EUR
 
3.- Historia del Antiguo Egipto. Nicolas Grimal. Editorial Akal. 36,40 EUR
 
Te recomiendo tambien dos podcast en castellano de iTunes:
 
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Enemigos de la Egiptología
 
son serios, documentados, amenos, muy buenos!!!! para aprender sobre el Antiguo Egipto divirtiéndose
 
Pásalo bien
 
José M.

From: anick.cl@gmail.com
To: amanuense@eListas.net
Date: Mon, 22 Mar 2010 14:30:15 +0100
Subject: Re: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Buenos días:
Podríais recomendarme un libro, claro, conciso e interesante sobre historia de Egipto pero que no sea sea "un hueso", para tener una comprensión global del tema :-)
Muchas gracias.
 
Un saludo,
 
anick
Anick COGNY LEGRAND
 
----- Original Message -----
Sent: Tuesday, March 02, 2010 10:29 AM
Subject: Re: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Hola a tod@s,

Quizá a algunos de los que me conocen personalmente les haya resultado
raro el que no me pronunciara sobre esta noticia hasta ahora, siendo la
época amarniense una de mis favoritas y habiendo defendido en artículos y
una conferencia (Museo Arqueológico de Almería) mi teoría concreta sobre
este asunto: Para mí, aunque siga siendo solamente para mí, la madre de
Tutanjamun fue Beneretmut, hermana de Nefertiti y ahora, al parecer, quizá
también de Ajenaton.

He esperado para leer comentarios de expertos y aficionados, nacionales
y extranjeros. Ha habido de todo, pero lo que más he echado en falta ha sido
la explicación de algún especialista para los que apenas tenemos idea sobre
ADN y pruebas de paternidad y/o maternidad, así que he tenido que recurrir a
textos de Universidades y empresas privadas para aclararme un poco, aún con
el riesgo de equivocarme por no conocer bien el tema.

Como ya "adiviné" al finalizar la citada conferencia, el Dr. Zahi Hawass
ha declarado que la momia de la mujer joven de la KV35 es la madre de
Tutanjamun. Una momia sin nombre que deja abierta la controversia y a la que
se niega a identificar como Nefertiti para tirar contra Joan Fletcher pues
¿dónde están las pruebas de que Nefertiti no sea hija de Amenhotep III y
Tiya, y las que sí permiten afirmar que Baketaton (una de sus candidatas) sí
lo era?

He podido comprobar que hoy en día cualquiera puede hacerse una prueba
de paternidad por un módico precio y le analizan al menos 16 loci (plural de
locus o "marcador microsatélite" como le llaman en el estudio publicado en
JAMA) siendo recomendable un mínimo de 23 cuando existe parentesco cercano
entre los posibles padres. En el caso de unos hermanos un profesional
analizaría los pares de alelos de más de 23 loci, pero en la figura 1 del
estudio solamente puedo ver ¡OCHO!. No afirmo que no se hayan analizado más,
pues lo ignoro, pero yo solamente puedo ver 8 que es lo que se ha publicado
aunque en el anexo se diga que se ha repetido el análisis hasta en 30
ocasiones.

¿Qué quiero decir con todo esto? Que si nos atenemos al estudio
publicado, el padre de Tut puede ser la momia KV55 o cualquier otro hermano
y la madre la KV35YL o cualquier otra hermana de la misma.

Si la KV35YL realmente tiene entre 25 y 35 años puede ser Nefertiti y si
tiene 16, como pensaron los primeros médicos consultados por Joan Fletcher,
podría tratarse de la propia Beneretmut. En cualquiera de los casos para mí
sigue sin estar completamente demostrado que esa momia sea la madre, así que
todavía puede tratarse de Nefertiti y seguimos sin encontrar a la verdadera
madre según yo lo pienso aunque, repito, sea el único que piense así.

Mi sospecha personal es que había que encontrar a los padres de Tut y
"se han encontrado", pero yo todavía espero publicar la tercera parte de
http://www.egiptomania.com/historia/beneretmut-madre-tutanjamun.htm

Un saludo,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Juan de la Torre Suárez

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RE: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Hola Anick.
 
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He leído los dos primeros y "entran bien". El tercero es ya más avanzado y es un clásico de los estudiantes de egiptología. Estoy con él ahora mismo.
 
 
1.- El antiguo Egipto. David P. Siverman. Editorial Blume. 9,45 EUR
 
2.- Historia del Antiguo Egipto. Ian Shaw. Ed. Oxford. 37,50 EUR
 
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Pásalo bien
 
José M.

From: anick.cl@gmail.com
To: amanuense@eListas.net
Date: Mon, 22 Mar 2010 14:30:15 +0100
Subject: Re: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Buenos días:
Podríais recomendarme un libro, claro, conciso e interesante sobre historia de Egipto pero que no sea sea "un hueso", para tener una comprensión global del tema :-)
Muchas gracias.
 
Un saludo,
 
anick
Anick COGNY LEGRAND
 
----- Original Message -----
Sent: Tuesday, March 02, 2010 10:29 AM
Subject: Re: [Amanuense] Noticia: "Tutankamón no era hijo de Nefertiti"

Hola a tod@s,

Quizá a algunos de los que me conocen personalmente les haya resultado
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ocasiones.

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Ammit - 2408JC

Ammit

From Wikipedia, the free encyclopedia







Image:Ammit.svg
Ammit is a hybrid of three fierce Nile creatures: crocodile, lion, and hippo. All were feared by egyptians. Ammit devours the Hearts that are heavier than the feather of Ma'at

In Egyptian mythology, Ammit (also spelt Ammut, Ammet, Amam, Amemet and Ahemait) was the personification of divine retribution for all the wrongs one had committed in life and she dwelt in the Hall of Ma'at. Ammit was said to live near the scales of justice, in the underworld, Duat, where the hearts of the dead were weighed by Anubis against the feather in Ma'at's headdress. Ma'at was regarded as the personification of the principles of truth and justice. The hearts of those who failed the test were given to Ammit for her to devour, and their souls were not permitted to enter Aaru, having to be restless forever—dying a second time.

Ammit was not worshipped, and she was never regarded as a goddess. Instead, she embodied all that the Egyptians feared, threatening to bind them to eternal restlessness if they did not follow the principle of Ma'at. Thus Ammit was depicted with the head of a crocodile or dog, the front part of her body as a lioness or leopard, and her hind quarters in the form of a hippopotamus, a combination of those animals which were considered as the most dangerous to the ancient Egyptians. Although often referred to as a demon, technically, however, in destroying evil she acted as a force for good.

Ammit
in hieroglyphs
D36 m F10 m t
Z2
A24

Her role is reflected in her name, which means Devourer or, more accurately, and less euphemistically, Bone Eater, and her titles such as Devourer of the dead, Devourer of millions (Am-heh in Egyptian), Eater of hearts, and Greatness of Death. In some traditions, Ammit was said to stand by a lake of fire, into which the unworthy hearts were cast, rather than her eating them. In this role, Ammit was more the lake guardian than the destroyer, which some scholars believe may be evidence of syncretism of a fiery lake belief, from an as yet unidentified elsewhere. In still another version, Ammut ate the condemned person, rather than only the heart. An evil person then dissolved forever in her stomach.

Image:AmmutPapyrus.jpg
A depiction of Ammit in a late period papyrus, showing her decorated leonine body, and crocodile head

Some experts have linked Ammit with the goddess Taweret, who has a similar physical appearance and, as a companion of Bes, also protected others from evil. Other authors have noted that Ammit's lioness characteristics, and the lake of fire, may be pointers to a connection with the goddess Sekhmet.

Although Ammit is seen as a devouring entity, its order is neutral and strictly serves at the whim of the other deities to take souls that have sinned against the gods and put them into oblivion.

[edit] See also

Obelisk of Africa

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Obelisk of Africa



Hippos

Icono de canal
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Hippos








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Otros Apartados




Book of the Dead


Book of the Dead

From Wikipedia, the free encyclopedia


Image:BD Hunefer.jpg
This scene, from the Papyrus of Hunefer, shows the Hunefer's heart being weighed against the feather of truth. If his heart is lighter than the feather, he is allowed to pass into the afterlife. Vignettes such as these were a common illustration in Egyptian books of the dead.



Main Beliefs
Paganism · Pantheism · Polytheism
Soul · Duat
Mythology · Numerology
Practises
Offering formula · Funerals · Heka
Deities
Amun · Amunet · Anubis · Anuket
Apep · Apis · Aten · Atum
Bast · Bat · Bes ·
Chensit · Chenti-cheti
Four sons of Horus
Geb · Hapy · Hathor · Heget
Horus · Isis · Khepry · Khnum
Khonsu · Kuk · Maahes · Ma'at
Mafdet · Menhit · Meretseger
Meskhenet · Monthu · Min · Mnevis
Mut · Naunet · Neith · Nekhbet
Nephthys · Nut · Osiris · Pakhet
Ptah · Ra · Ra-Horakhty · Reshep
Satis · Sekhmet · Seker · Selket
Sobek · Set · Seshat · Shu
Taweret · Tefnut · Thoth
Wadjet · Wadj-wer · Wepwawet · Wosret
Texts
Amduat · Books of Breathing
Book of Caverns · Book of the Dead
Book of the Earth · Book of Gates
Book of the Netherworld
Other
Atenism · Curse of the Pharaohs

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'The Book of the Dead' is the common name for the ancient Egyptian funerary text known as 'The Book of Coming '[or 'Going']' Forth By Day'. The book of the dead was a description of the ancient Egyptian conception of the afterlife and a collection of hymns, spells, and instructions to allow the deceased to pass through obstacles in the afterlife. The book of the dead was most commonly written on a papyrus scroll and placed in the coffin or burial chamber of the deceased.[1]

The name "Book of the Dead" was the invention of the German Egyptologist Karl Richard Lepsius, who published a selection of the texts in 1842. When it was first discovered, the book of the dead was thought to be an ancient Egyptian Bible. But unlike the Bible, The Book of the Dead does not set forth religious tenets and was not considered by the ancient Egyptians to be the product of divine revelation, which allowed the content of the book of the dead to change over time. The Book of the Dead was thus the product of a long process of evolution from the Pyramid texts of the Old Kingdom to the Coffin Texts of the Middle Kingdom. About one-third of the chapters in The Book of the Dead are derived from the Coffin Texts.[2] The Book of the Dead itself was adapted to The Book of Breathings in the Late Period, but remained popular in its own right until the Roman period.

[edit] Versions

Although during the New Kingdom the book of the dead was not organized or standardized in any meaningful way, versions dating to this period are known as the 'Theban Recension'. In the Third Intermediate Period leading up to the Saite period, the book of the dead became increasingly standardized and organized, and books of this period are known as the 'Saite Recension'.

[edit] Saite recension

Early versions of the book of the dead were not standardized and were not organized by thematic content; however, this changed by the Saite period :

  • Chapters 1-16 The deceased enters the tomb, descends to the underworld, and the body regains its powers of movement and speech.
  • Chapters 17-63 Explanation of the mythic origin of the gods and places, the deceased are made to live again so that they may arise, reborn, with the morning sun.
  • Chapters 64-129 The deceased travels across the sky in the sun ark as one of the blessed dead. In the evening, the deceased travels to the underworld to appear before Osiris.
  • Chapters 130-189 Having been vindicated, the deceased assumes power in the universe as one of the gods. This section also includes assorted chapters on protective amulets, provision of food, and important places.[2] There are 192 unique chapters known, and no single papyrus contains all known chapters. Depending on the translation the verses are divided into Spell numbers as opposed to Chapter numbers.

[edit] Production

Books were often prefabricated in funerary workshops, with spaces being left for the name of the deceased to be written in later. They are often the work of several different scribes and artists whose work was literally pasted together. The cost of a typical book might be equivalent to half a year's salary of a laborer, so the purchase would be planned well in advance of the person's death. The blank papyrus used for the scroll often constituted the major cost of the work, so papyrus was often reused.[2]

Images, or vignettes to illustrate the text, were considered mandatory. The images were so important that often the text is truncated to fit the space available under the image. Whereas the quality of the miniatures is usually done at a high level, the quality of the text is often very bad. Scribes often misspelled or omitted words and inserted the wrong text under the images.

[edit] Further reading

  • Thomas George Allen, The Egyptian Book of the Dead: Documents in the Oriental Institute Museum at the University of Chicago, Thomas George Allen, (University of Chicago Press, Chicago), c 1960.
  • Thomas George Allen, The Book of the Dead or Going Forth by Day. Ideas of the Ancient Egyptians Concerning the Hereafter as Expressed in Their Own Terms, Thomas George Allen, (SAOC vol. 37; University of Chicago Press, Chicago), c 1974.
  • E. A. Wallis Budge, The Egyptian Book of the Dead,(The Papyrus of Ani), Egyptian Text, Transliteration, and Translation, E.A.Wallis Budge, (Dover (Note: 240 pages of running hieroglyphic text. NB: Budge's translations and transliterations are extremely outdated and are not generally cited by modern Egyptologists)
  • Raymond O. Faulkner, The Ancient Egyptian Book of the Dead, translated by Raymond Faulkner, edited by Carol Andrews (University of Texas Press, Austin), c 1972.
  • Raymond O. Faulkner, The Egyptian Book of the Dead, The Book of Going forth by Day. The First Authentic Presentation of the Complete Papyrus of Ani translated by Raymond Faulkner, edited by Eva von Dassow, with contributions by Carol Andrews and Ogden Goelet (Chronicle Books, San Francisco), c 1994.
  • Gunther Lapp, The Papyrus of Nu (Catalogue of Books of the Dead in the British Museum), by Gunther Lapp, (British Museum Press, London), c 1997.
  • Andrzej Niwinski, Studies on the Illustrated Theban Funerary Papyri of the 11th and 10th Centuries B.C., by Andrzej Niwinski, (OBO vol. 86; Universitätsverlag, Freiburg), c 1989.

[edit] References

  1. ^ "Feature story: The Book of the Dead" by Caroline Seawright
  2. ^ a b c Goelet, Ogden (1998). A Commentary on the Corpus of Literature and Tradition which constitutes the Book of Going Forth By Day. San Francisco: Chronicle Books, 139-170.

[edit] External links

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