lunes, 16 de noviembre de 2009

Horemheb y Estelas, Tumbas de Inerkhau


EL

MARAVILLOSO

EGIPTO


juancas

EL MARAVILLOSO EGIPTO - CORREO

Creado por juancas  correo del 16 de Noviembre del 2009


Fotos de

Egipto


Fragment of a Temple Column depicting Ramesside king Limestone Dynasty 19


18th dynasty cosmetic spoon wood Egypt




J. L. Ramsés 001


momiatutorPepiI9



Thierry BENDERITTER


  • Born in 1955, I am an M.D, and more precisely specialist in Pathological Anatomy and Cytology (among others...).
    If you don't know what that is, look HERE.

  • For many years, I have had a passion for Ancient Egypt, particularly its religious and funerary aspects.

  • I studied hieroglyphs for several years with the KHEOPS Institute, Paris

  • I have contributed notably to the CD-Rom Encyclopedia "L'Égypte des Pharaons", writing texts on Egyptians gods, as well as to the original iconography of the CD-ROM.




  • I like: Egypt (evidently!), data processing, reading, study, distant journeys, the desert, heat, cigars, and some things of which I cannot speak here...

  • I don't like: sport (even televised), crowds, dancing, people who don't answer my mail (frequently egyptologists), mountains, cold weather, the idea which took the word "solidarity", the "principle of precaution".

[AE-ES] Fotos de la estela de Horemheb
Re: [AE-ES] Crónicas de Egipto (I)
- web
Stèle d'Horemheb à Saqqara
(147)
The Theban tomb of Horemheb - webs
The two tombs of Inerkhau - web

[AE-ES] Fotos de la estela de Horemheb

lun,16 noviembre, 2009 09:10

Jaume Casanovas

Hola AE's:

Nuevamente quisiera pediros un favor. ¿Alguien tiene una fotografía del la Estela de Horemheb en Karnak o sabe dónde puedo encontrarla? La única foto que he hallado es la publicada por Félix Alonso Royano, en su trabajo "El derecho en el Egipto faraónico" y no se aprecian muy bien los detalles. És para un trabajo de investigación que dirijo de segundo de batchillerato sobre el derecho egipcio y nos falta para ilustrar este tema.

Gracias por vuestra atención y colaboración.

Saludos

--
Jaume Casanovas Folch

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Re: [AE-ES] Crónicas de Egipto (I)

Hola: leo ahora esto del día 10 y referido a los visitantes del Museo Egipcio del Cairo:

Archivo:Egypt.Cairo.EgyptianMuseum.01.jpg

Tomada de: http://es.wikipedia.org/wiki/Archivo:Egypt.Cairo.EgyptianMuseum.01.jpg
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  6. Museo Egipcio El Cairo y hoteles cerca de Museo Egipcio El Cairo

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  7. Gran Museo Egipcio, El Cairo. - Dialnet

    Información del artículo Gran Museo Egipcio, El Cairo.
    dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo... -
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  8. Arte del Museo Egipcio del Cairo

    Arte del Museo Egipcio del Cairo , articulos, noticias, fotos e informacion Arte del Museo Egipcio del Cairo , arquitectura y las construccion en general.
    www.arqhys.com/.../arte-museo-egipcio.html -
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Autor : Luis del Palacio


«Sigue siendo fascinante, a pesar de la riada de turistas y los engorrosos controles para entrar. El secreto está en evitar los rebaños y centrarse en las salas pequeñas. Para visitar los lugares que albergan los tesoros arqueológicos más populares (tipo Tutankahamon, 2) conviene acercarse por la tarde, que es cuando los "tour leaders" conducen a sus manadas».

Y no sé si de estas metáforas de los turistas como rebaño y como manadas se deduce que los arqueólogos son superiores. Si es así, no sé en qué lo puedan ser.

Saludos,
Santiago


Para contestar a tu pregunta, tenemos en Rosette, una foto de esta estela.
Puedes encontrarla en nuestra web: http://projetrosette.info/page.php?Id=1.

Dándole al menú desplegable "Rosette" y luego a "corpus", encontraras en el apartado "stèles" en el numero 147, una foto de lo que buscas.

Espero que te sea de utilidad.

Un saludo.

Elías de Rosette/España.

Stèle d'Horemheb à Saqqara (147)


classe : Stèle

Cette stèle de calcaire était située du côté ouest de la première cour de la tombe d'Horemheb.

Au sommet, elle montre le propriétaire adorant les dieux Rê-Horakhty, Thot et Maât.

L'inscription qui occupe la plupart de la stèle est un hymne de prière au dieu-soleil.

Notez que l'uraeus n'était pas ajouté au front d'Horemheb, car il devint roi plus tard.

Acheté par Giovanni Anastasi en 1839.

Vues de détail : Haut et Bas

description : 1

période : NE - XVIIIème dynastie - règne d'Horemheb (1323 av.J.C.)

localisation : British Museum (Londres)

support : Calcaire

source : BM

page : EA 55I

Lien : .....assets/Textes/Stele_Horemheb.jpg

niveau : 0

Crédit photos : Vincent Euverte
MdC, translittération et traduction : Pascale Duluc (Juillet 2009)

avancement : 1

MdC : OK

translitération : OK

traduction : OK

Publication : 00/00/0000


Données muséographiques MET

Localisation actuelle - BRITISH MUSEUM [03/001] - LONDRES - GRANDE-BRETAGNE [03]
Catégorie - STÈLE - ÉLÉMENT ARCHITECTURAL - ARCHITECTURE
Provenance - NÉCROPOLE DE SAQQARA - GOUVERNORAT DE GIZA (Y COMPRIS MEMPHIS) - HAUTE ÉGYPTE
Datation - HOREMHEB/DJESERKHEPEROURÊ - XVIIIème DYNASTIE - NOUVEL EMPIRE
Matière - CALCAIRE - PIERRE - NON ORGANIQUE
Technique - GRAVURE/INCISION - TECHNIQUE D'ECRITURE
État de conservation - COMPLET
Description - DIEU À TÊTE DE FAUCON - DIEU PARTIELLEMENT THÉRIOMORPHE - FORMES DIVINES
Description - DIEU À TÊTE DE D'IBIS - DIEU PARTIELLEMENT THÉRIOMORPHE - FORMES DIVINES
Langue - ÉGYPTIEN
Écriture - HIÉROGLYPHIQUE
Catégorie du texte - PRIÈRE
Contenu du texte - LÉGENDE DE SCÈNE RELIGIEUSE DANS UNE TOMBE - TEXTE FUNÉRAIRE RITUEL - TEXTE FUNÉRAIRE
Noms divins - RÊ-HORAKHTY - DIEU ÉGYPTIEN
Noms divins - THOTH - DIEU ÉGYPTIEN
Noms divins - MAÂT - DÉESSE ÉGYPTIENNE
Noms royaux - HOREMHEB/DJESERKHEPEROURÊ
Acquisition - ACHAT
ElémentPositionOrientationtranslitération
1Cintre, légende d'Horemheb
2Cintre, légende de Rê-Horakhty
3Cintre, légende de Thot
4Cintre, légende de Maât
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Ils ne savaient pas que c'était impossible, alors ils l'ont fait (Mark Twain)


Toute l'équipe Rosette vous souhaite la bienvenue

S29 - s/snbU28 - DA/wDAS34 - anx/Ab

Vie, Intégrité, Santé ()

N'hésitez pas à consulter les News et les Challenges pour connaître les nouveautés du projet.


Cet espace est dévolu à l'étude des hiéroglyphes. Loin de prétendre en avoir maitrisé toutes les subtilités, l'équipe Rosette s'efforce de collecter le maximum d'informations et de mettre à la disposition de tous quelques outils permettant de les approcher.

NB.: une fonction d'aide en ligne est disponible dans de nombreuses pages de Rosette. Elle est signalée par l'icône "palette de scribe" en haut à gauche du titre de la page. Rq.: les fenêtres popup doivent être autorisées pour Rosette.

Pourquoi cette initiative

Il y a de cela presque deux siècles, le savant français Jean François Champollion découvrait, en bonne partie grâce à la Pierre de Rosette, le secret des hiéroglyphes et effaçait plusieurs siècles de doutes et de spéculations sur cette écriture sacrée.

Aujourd'hui, alors que les épigraphistes chevronnés cernent de mieux en mieux les textes égyptiens, leur compréhension reste difficile pour une grande partie des passionnés. Comment offrir un outil qui permettrait au plus grand nombre d'accéder à des documents hiéroglyphiques ? Comment créer un programme simple et accessible à chacun ? Le Projet Rosette tente d'apporter un début de réponse à ces questions.

Le projet Rosette

Convaincu que l'informatique peut apporter une aide réelle, un groupe d'amateurs, tous passionnés d'égyptologie, s'est lancé dans l'aventure. Communiquant en permanence sur MSN Messenger (= Windows Live) et se retrouvant lors de fréquentes réunions "Jeudis de Rosette" et rencontres Egyptos-Rosette à Paris et ailleurs, l'Equipe Rosette regroupe des compétences multiples, de tout âge et de toute origine.

Pour le visiteur qui souhaite simplement utiliser l'application Rosette, la majorité des fonctions est disponible directement. L'inscription n'est nécessaire que pour l'accès aux fonctions avancées, en particulier pour la participation aux traductions de texte.

Ceux qui voudraient partager l'aventure du Projet Rosette, quelque soit leur compétence, sont les bienvenus. En vous inscrivant et en mettant à jour votre profil, vous serez accueillis individuellement et pourrez rapidement intégrer notre équipe.

Les points forts de Rosette

  • Une interface où, par le biais d'une chaine de caractères au format Manuel du Codage, le programme détecte les mots égyptiens connus dans son dictionnaire, les analyse et restitue un ensemble de possibilités grammaticalement correctes et plausibles pour cette phrase.
  • Un Catalogue de plus de 3000 hiéroglyphes, avec recherche multi-critères, et conforme au projet EGPZ d'intégration à l'Unicode !
  • Un Dictionnaire intégrant la totalité du "Faulkner" et sa contrepartie française "Medjat" (5400 mots en translittération, 6400 variantes sémantiques, plus de 10,000 graphies) ...
  • Un Editeur utilisant les fontes Inscribe, Rosette-Mury et Ptah, qui respecte non seulement le Manuel du Codage 1988, mais dispose de fonctions nouvelles destinées à enrichir le projet MdC 2008..
  • Un Corpus de texte qui n'attend que vos traductions pour s'enrichir ... Déjà plus de cent textes disponibles, en hiéroglyphes, translittération et traduction, et de nombreux autres en préparation.
  • Des outils de recherche thématique : correspondance phonétique, liste des rois, bibliographie, ... et bien d'autres à découvrir dans les menus "Quelques plus" et "Documentation".

Comment utiliser Rosette ?

Pour bien utiliser cette application, il est nécessaire d'en comprendre certains concepts élémentaires :

  • Le Manuel du Codage (en abrégé MdC) permet de décrire un texte hiéroglyphique pour qu'il puisse être représenté par ordinateur.
  • N'hésitez pas à parcourir les pages du menu "Documentation", qui vous apporteront de nombreuses précisions, par exemple sur la translittération, les fontes hiéroglyphiques, le Multilingual Egyptology Thesaurus (MET), ...
  • Partout dans Rosette, un texte d'assistance s'affiche au passage de la souris, le clic sur n'importe quel hiéroglyphe ouvre la fenêtre correspondante du catalogue.
  • A tout moment, n'hésitez pas à utiliser la fonction d'aide (icône "palette" en haut à gauche du titre dans la plupart des pages)
  • En particulier, lisez les informations importantes de cette aide sur la page d'accueil. l'activation de Javascript est essentielle. Aucune installation de police de caractères n'est requise (sauf pour les membres de l'équipe).
Re: [AE-ES] Artistas en Egipto

Hola AES. Hola Camino

Nos decías,

Tengo que hacer un trabajo en la universidad sobre el artista, su función y sus condiciones laborales en el Antiguo Egipto. He encontrado mucha información, pero me gustaría algo más pariticular sobre los pintores de tumbas, además, de alguna dirección donde pueda encontrar imágenes (pinturas y relieves) donde aparezcan los propios artistas realizando su trabajo, como la que he leido de un tal Huy, que aparece representado con sus herramientas, pero he sido incapaz de encontrarla.

Siempre es complicado averiguar este tipo de cuestiones con la sóla referencia de un nombre (y máximo siendo este tan común), pero sabiendo que era artesano y por el nombre, seguramente del Imperio Nuevo, haciendo alguna pequeña selección en mi bdd (dónde hay varios), luego confirmada con varios datos que aparecen en las páginas de Thierry Benderitter y Jon Hirst creo que te pudieras estar refiriendo al Huy que fuera, en tiempos de Sethy (I), obrero, carpintero, y jefe de artesanos (además de un buen número de títulos religiosos), según se dice en su capilla - tumba TT361 y en varios restos del British.

Para encontrar esa imagen, vé a la página dónde habla de la tumba de Inerkhau en http://snipurl.com/t947l y en el apartado que habla de su "South-east wall", vé al último párrafo. Léelo, y pulsa sobre "view 9bis". Es una imagen muy dañada. Si te interesara especialmente, bibliografía sobre esa tumba, dónde quizás hallarás imágenes en las que pudiera estar completa la escena la hallarás en http://snipurl.com/t96yx


Un cordial saludo

José Antonio A. Sancho
www.egiptologia.com/historia.html

http://www.osirisnet.net/tombes/artisans/inerkhaou359/e_inerkhaou359_01.htm

The two tombs of Inerkhau , (TT359 and TT299).

The study of Inerkhau's circumstances proves to be fascinating, because this character, important in his position among craftsmen but not belonging to the Egyptian aristocracy, knew how to find the means to construct for himself not only one but two tombs.

The tombs of this last period of occupation of the site of Deir el-Medina are rarely decorated. Whether it was a lack of time and suitable finances, lack of qualified personnel, uncertainty and political unrest or increasing poverty of the monarchy engendering that of the workers? It seems that the progressive decadence slowed down, then almost stopped the artistic development of painters and their product.
Only the favoured, such as the chief of works Inerkhau and the foreman Hay (tomb TT267), a contemporary of Ramesses IX, seem to have had enough fortune or skill, enough authority and connections to make for themselves beautifully decorated tombs with polychromatic frescos. The rest of the corporation of craftsmen appear to have been content with chapels and chambers merely covered in a plain white-wash covering.
It was also the period of socially unrest, the period situated between the end of the reign of Ramesses III and the beginning of that of Ramesses IV, the period well known for the first strikes known in history, motivated by the non payment of the wages by a Pharaonic administration at a time strangled by the lack of resources in the treasury and also for being extensively corrupt.

The first tomb of Inerkhau is reduced today to its chamber and bears the number TT359: it is one of the rare tombs that the Supreme Council of Antiquities hasn't (yet) closed. It also included a forecourt, which proves to be complex as will be seen, and a decorated chapel of which nothing now remains.

Inerkhau's second tomb is TT299 and it was probably this one which was intended for Inerkhau himself, TT359 probably being meant for the the use of his family. What remains of this will be examined within these pages thanks to the reports of Bernard Bruyère's excavations. These reports are exceptional and are first-hand documents of the study of both monuments

INERKHAU AND HIS FAMILY

The name Inerkhau signifies literally:
"Onuris appears" (Onuris was a Greek inflection of the name of the god Iny-Hor); he was the son of Hay and his wife was named Wabet.
He belonged to an old family of "foremen", being the leaders of the craftsmen of Deir el-Medina working in the "Set-Ma'at" (= the place of truth, the Valley of the Kings). These workers and craftsmen were placed in charge of the digging and the decoration of the tombs in the Valley of the Kings and in that of the Queens.

Inerkhau was in particular responsible for the work carried out in the royal tombs, the prime directive of the institution which he directed, as his titles show :
"Foreman in the Place of Truth in the west of Thebes";
"Director of the works of the Lord of the Two Lands"
In his tomb, Inerkhau is accompanied by its wife Wab(et) (
"the Pure") and many children. Wabet carries the commonplace title of "Mistress of the House", but also of "Chantress of Amon", which shows that she had a function in the temple of Karnak.

The genealogical data that exists (Bruyère) appears confusing, but it seems that :
• Huy, the owner of TT361, was the father of Qaha. Huy is the one who painted the chamber of his great-grandson Inerkhau.
• Qaha was the grandfather of Inerkhau.
- This is the same Qaha who is owner of the chapel TT360, with a preceding courtyard and additional courtyard with the peristyle (pillared porch) decorated with stelae at its rear (see below).
• Hay was the father of Inerkhau. His name is mentioned in the two tombs TT359 and TT299. In an inexplicable manner, he doesn't possess a clear funerary monument in this group.
• Inerkhau (son of Hay, grandson of Qaha and great-grandson of Huy), husband of Wabet, who is owner of these two tombs which are the basis of these three related pages.

COURTYARDS OF TOMBS 359, 360 AND 361

It is indeed necessary to consider this domestic group which unites Inerkhau to his two forebears.
It represents a vast terrace of 28m from north to south and 14m at its greatest depth (east-west). It is elevated artificially with the help of embankments and thus raised by about 3 to 4 metres above the level of the village of Deir el-Medina. It was surrounded by thick walls and decorated with pyramids, made from thick stone blocks bound by a lime mortar and then coated with a white plaster.

top viewside and front viewsreconstruction
(C. Robichon)

The chapel (TT360) of Qaha only partially survived at the time of its discovery, because the south part had collapsed in an adjacent chamber underneath and only 0.80m of the north walls and the shrine were even present on top. Its measurements are estimated to have been 5.30m along the facade and 3.20m in depth. The shrine of the chapel was surmounted by a pyramid with sides of 5m and 7m in height.
The burial chamber of Qaha was decorated in a much more interesting manner than that of Inerkhau: this was the work of a real master from the time of Ramesses II and the result is close to that of the famous tomb of Ipuy, TT217. It cannot presently be detailed here, on this web-site.

The pyramid of Huy stood to the right of the one of his son Qaha; it measured 4m along its base sides and had a height of 5m. It surmounted a room of 2.30m in depth by 1.40m in width.

The north courtyard

To the north (on the right on the plan), Qaha extended the courtyard which was in front of the chapel of Huy on a old layer of ashes and "sebakh" mingled with straw dating from an even older time. It had originally been the location of a previous funerary monument (and independent of this chapel) and which now formed of a courtyard of 8.25m x 5m and a peristyle as wide as the courtyard and 2.65m deep with three 0.70m wide full pillars and two half pillars.

The courtyard with the peristyle, of Qaha, was surrounded by walls to the north and south with a communicating door towards the courtyard of Huy. To the east, a pylon wall, more elevated and thicker, framed the main entry, which explains the projection of this wall in relation to those of the other two, because the final stage of the mausoleum of Qaha included the fusion, into a single unit: the three courtyards and facades of the three chapels.

The rear wall of the peristyle was decorated with two large stelae of engraved limestone and it was painted and pierced by two doors

• The one at the south (left) opens up on to a small room of 1.60m x 1.80m, which seems to have been a chapel and of which the brick walls were probably decorated with frescos or bas-reliefs, but which no longer exists.

• The one to the north (right) opens up on to a staircase which first went up towards the west. It then turned through 90º and proceeded north to exit the monument outside on to the path of the necropolis. This went from the village toward the Valleys of the Kings and Queens. It thus passed to the foot of the terrace courtyard of the funerary concession of Sennedjem TT 1.

Between the two doors and behind the stelae of Qaha one would have expected to find a central chapel having been the main goal of the construction of the whole monument. In reality, this space was, at the time of the discovery, just an empty space in the middle of which penetrates a brick-lined funerary well descending to the burial chamber (TT359) of Inerkhau.

Why did Inerkhau possess two tombs ?
The use of family tombs at Deir el-Medina goes back to the end of the 18th Dynasty, but by this time encounters a problem of space: the hill is not expandable and the considerable growth of some families caused a difficulty for the location for new mummies in the lower limits, which was restricted because of human habitation.

One would think that the accession to an important function such as the one of chief of works, if it didn't give the right to a special mausoleum, provided for the vanity of the newly elected sufficient reason to assume this prerogative and that, in fact, all chief of works hastened after their nomination to acquire a second tomb.

For these motives, Inerkhau, a member of a large family which already included several chiefs of works, would first have dug and decorated the burial chamber N°.359 to the north of the tomb of his forebears Huy and Qaha, would have then, after his hierarchical elevation, created for his personal use the large tomb complex TT299. Meanwhile, the grouping together of the three tombs 359-360-361 was destined for the other family members.

Bruyère recovered the charred remains of the wooded case of Wab(et), the wife of Inerkhau, in the burial chamber of his ancestor Huy (TT360).

Why did Qaha have a chapel separated from his courtyard with the peristyle ?

A religious principle which always places Horus to the left of his father Osiris exists when this couple of gods faced the rising sun, and it also imposes on mortals to place the son's funerary chapel to the left of that of the father, when viewed facing east.
At Deir el-Medina, striving for this formation was constant and often achieved only at the cost of modifying the layout conceived by previous generations.

It is possible that Qaha, who already had his chapel N°.360 to the south (that is to the right of pyramid N°.361 of his father Huy), when he wanted to conform to the rules of divine and funerary precedence, created a false facade for a chapel to the left of his father's tomb. The peristyle decorated with stelae, which didn't open up on to anything but did create a majestic porch at the rear of a vast courtyard.

This hypothesis necessarily implies that the place was already occupied by Inerkhau and that (with the agreement of his son), Qaha would have removed all superstructures of his descendant's tomb and thus providing him with an access (only) to the burial chamber behind the peristyle.

This would thus resolve this ritual problem according to the customs of the community, Qaha and Inerkhau both being on the left of their ancestor Huy.

The disappearance of his actual chapel could be an additional prime reason for driving Inerkhau to make for himself a new separate tomb, TT299.

CONSEJO: "La grandeza de un hombre no se mide por el terreno que ocupan sus pies, sino por el horizonte que descubren sus ojos" (Jose Marti).

CONSEJO: Decreta: "Me acepto como soy y hago valer mi poder con amor y respeto por el projimo".









juancas

LISTA DE REPRODUCCIÓN - PLAYLIST



  1. JESUCRITO I - viernes 13 de enero de 2012
  2. Mundo Religioso 1 - miércoles 28 de diciembre de 2011
  3. Mundo Religioso 2 - jueves 29 de diciembre de 2011
  4. Mitología Universal 1 (Asturiana) - jueves 29 de diciembre de 2011
  5. El Narrador de Cuentos - UNO - jueves 29 de diciembre de 2011
  6. El Narrador de Cuentos - DOS - jueves 29 de diciembre de 2011

MEDICINA NATURAL, RELAJACION

  1. Medicina Natural - Las Plantas Medicinales 1 (Teoría) - miércoles 28 de diciembre de 2011
  2. Medicina Natural - Plantas Medicinales 1 y 2 (Visión de las Plantas) - miércoles 28 de diciembre de 2011
  3. Practica de MEDITATION & RELAXATION 1 - viernes 6 de enero de 2012
  4. Practica de MEDITATION & RELAXATION 2 - sábado 7 de enero de 2012

VAISHNAVAS, HINDUISMO

  1. KRSNA - RAMA - VISHNU -  jueves 16 de febrero de 2012
  2. Gopal Krishna Movies -  jueves 16 de febrero de 2012
  3. Yamuna Devi Dasi -  jueves 16 de febrero de 2012
  4. SRILA PRABHUPADA I -  miércoles 15 de febrero de 2012
  5. SRILA PRABHUPADA II -  miércoles 15 de febrero de 2012
  6. KUMBHA MELA -  miércoles 15 de febrero de 2012
  7. AVANTIKA DEVI DASI - NÉCTAR BHAJANS -  miércoles 15 de febrero de 2012
  8. GANGA DEVI MATA -  miércoles 15 de febrero de 2012
  9. SLOKAS y MANTRAS I - lunes 13 de febrero de 2012
  10. GAYATRI & SHANTI MANTRAS - martes 14 de febrero de 2012
  11. Lugares Sagrados de la India 1 - miércoles 28 de diciembre de 2011
  12. Devoción - PLAYLIST - jueves 29 de diciembre de 2011
  13. La Sabiduria de los Maestros 1 - jueves 29 de diciembre de 2011
  14. La Sabiduria de los Maestros 2 - jueves 29 de diciembre de 2011
  15. La Sabiduria de los Maestros 3 - jueves 29 de diciembre de 2011
  16. La Sabiduria de los Maestros 4 - jueves 29 de diciembre de 2011
  17. La Sabiduría de los Maestros 5 - jueves 29 de diciembre de 2011
  18. Universalidad 1 - miércoles 4 de enero de 2012

Biografías

  1. Biografía de los Clasicos Antiguos Latinos 1 - viernes 30 de diciembre de 2011
  2. Swami Premananda - PLAYLIST - jueves 29 de diciembre de 2011

Romanos

  1. Emperadores Romanos I - domingo 1 de enero de 2012

Egipto

  1. Ajenaton, momias doradas, Hatshepsut, Cleopatra - sábado 31 de diciembre de 2011
  2. EL MARAVILLOSO EGIPTO I - jueves 12 de enero de 2012
  3. EL MARAVILLOSO EGIPTO II - sábado 14 de enero de 2012
  4. EL MARAVILLOSO EGIPTO III - lunes 16 de enero de 2012
  5. EL MARAVILLOSO EGIPTO IV - martes 17 de enero de 2012
  6. EL MARAVILLOSO EGIPTO V - miércoles 18 de enero de 2012
  7. EL MARAVILLOSO EGIPTO VI - sábado 21 de enero de 2012
  8. EL MARAVILLOSO EGIPTO VII - martes 24 de enero de 2012
  9. EL MARAVILLOSO EGIPTO VIII - viernes 27 de enero de 2012

La Bíblia

  1. El Mundo Bíblico 1 - lunes 2 de enero de 2012 (de danizia)
  2. El Mundo Bíblico 2 - martes 3 de enero de 2012 (de danizia)
  3. El Mundo Bíblico 3 - sábado 14 de enero de 2012
  4. El Mundo Bíblico 4 - sábado 14 de enero de 2012
  5. El Mundo Bíblico 5 - martes 21 de febrero de 2012
  6. El Mundo Bíblico 6 - miércoles 22 de febrero de 2012
  1. La Bíblia I - lunes 20 de febrero de 2012
  2. La Bíblia II - martes 10 de enero de 2012
  3. La Biblia III - martes 10 de enero de 2012
  4. La Biblia IV - miércoles 11 de enero de 2012
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